Beter online gevonden worden?

Is jouw bedrijf zo vindbaar als de spreekwoordelijke naald in een hooiberg?

Dan kan ik je helpen om deze situatie te verbeteren.
Maar voordat ik je vertel hoe je beter gevonden kan worden op het internet wil ik eerst graag even bij het begin beginnen zodat we het plaatje zo compleet mogelijk hebben. Want online gevonden worden komt veelal voort uit online content.

Wat is content

Content is de informatie van jouw bedrijf en kan bestaan uit teksten, afbeeldingen, films en geluid zoals podcasts of audioboeken.
Content is ook de ”voeding” voor bedrijven zoals Google en Bing. Zij gaan website na website af op zoek naar de beste content.
Bedrijven zoals Google gebruiken de informatie die voorhanden is en waarderen de kwaliteit van jouw content, die waardering blijkt uit je online vindbaarheid.

Zoekmachines hoe werken die eigenlijk?

Om zoekresultaten aan te kunnen bieden moet een bedrijf als Google eerst op de hoogte zijn van de informatie die er te vinden is op het internet.
Dus stuurt het er verkenners op uit. Die verkenners zijn kleine digitale robotjes die je website en content bekijken. Deze verkenners worden crawlers genoemd.

  1. Als een zoekmachine ontdekt dat er een nieuwe (of aangepaste) pagina is zal het de informatie bekijken, doorzoeken en interpreteren met behulp van die crawler.
  2. De gevonden informatie wordt vervolgens via de crawler vastgelegd in een register, de Search Index.
    Een soort register met een beknopt overzicht van wat er op je website staat.
    Dit register is doorzoekbaar en bevat bijvoorbeeld trefwoorden, contexten en de bron van de content.
  3. Wanneer we een zoekopdracht opgeven in Google dan zal deze het eigen register gebruiken om de pagina’s relevant aan de zoekopdracht naar boven te brengen.Google en Bing gebruiken dus een eigen register om jouw informatie online te presenteren.

Dit is dan ook de reden dat het even duurt voordat een wijziging is doorgevoert in Google of Bing. In hun register staat dan nog niet de nieuwste informatie. Als je dus nieuwe content of een aanpassing hebt gemaakt dan kan het soms een tijd duren voordat deze vernieuwde content zichtbaar is. In sommige gevallen wel enkele maanden.

Analyse van je concurrenten

Iedereen die online actief is geeft ook veel informatie over zichzelf vrij, dus in feite geeft jouw concurrentie je de mogelijkheid om eens goed te kijken naar alles wat er nodig is om ze te verslaan. Dat gaan we uiteraard gebruiken om je online resultaten te verbeteren.

Verbeteren van je cms techniek

Om beter gevonden te worden moet je website systeem en gebruikte techniek geen bijzondere fouten of systematische problemen bevatten.
Ik analyseer je website en bekijk wat ik voor je kan verbeteren

Verbeteren van je bestaande content

Ik bestudeer je bestaande content en zal deze zo goed mogelijk verbeteren. Het kan zijn dat alleen de metadata moet worden aangepast maar het kan ook zijn dat er content verbeterd, samengevoegd of helemaal nieuw moet worden gemaakt.

In alles heb je natuurlijk inspraak.

Wil je ook online gevonden worden?