Op een website vinden we teksten, afbeeldingen, videos en soms geluidsbestanden. Dit is content.

Het is jouw content die bijdraagt aan het gevonden worden op het internet en zo jouw bezoeker helpt met het vinden wat eh.. gezocht werd.

Ik maak content

Ik maak content, in de vorm van tekst, beeld en geluid. Ik zal hieronder de verschillende aspecten van mijn content creatorschap belichten omdat ik je zo uitgebreid mogelijk wil informeren.

Ik vind het maken van originele content het leukste wat er is. Dat is waarom ik dit doe, het is gewoon kneiterleuk om te maken. Ik vind het zinvol, uitdagend en leerzaam om content zo te presenteren dat het iets prikkelends wordt.

Teksten

Teksten zijn ideaal om klanten te bereiken en zoekmachines mee te informeren. Dat komt omdat zoekmachines vooralsnog veel beter in staat zijn om teksten te begrijpen dan om afbeeldingen en video's te interpreteren. De online teksten moeten voldoen aan een aantal eisen, waaronder leesgemak en doeltreffendheid (goh). Een tekst op het internet moet dus eigenlijk gewoon makkelijk te verteren zijn. Een van de kenmerken is dat de tekst in staat is om de lezer te informeren met woorden die niet verwarren of onnodig "duur" zijn.

Dus geen exquise vocabulaire ter ondersteuning van het tembre omdat de scribent zichzelf wil profileren als hebbende een dionysisch elitair lexicon.

- Merijn B Rutgers

Dat dus niet

Wat is een goede tekst?

Dat is een tekst die leest als een verhaal en een zakelijke boodschap heeft zo scherp als Occam’s scheermes.
Een verhaal blijft hangen omdat het een ervaring is voor onze hersenen.
Als we een verhaal lezen of beluisteren dan worden er allerlei gebieden in ons brein aangesproken die de informatie helpen inzinken.
Een goed verhaal plakt zich vast aan onze hersenen als een vlieg aan vliegenpapier.

Verhalend schrijven heeft nog een voordeel, het is leuker om te lezen.

Teksten moeten zinvol zijn

Jouw bedrijf wil graag wat vertellen, dat moet kort en bondig volgens de meesten. Dat is doorgaans te kort door de bocht denk ik. Een tekst kan net zo vaak functioneel lang als kort geschreven zijn en moet in ieder geval een goed punt maken volgens mij. Teksten moeten dus een inhoudelijk doel hebben en niet gebonden zijn aan een minimale of maximale lengte.

Extra spontane tip:
Afbeeldingen helpen om teksten gelezen te krijgen én te laten beklijven.
Dan kan ik hier dus heel natuurlijk een bruggetje maken naar het stukje tekst over afbeeldingen dat hieronder staat :)

Afbeeldingen laten maken

Een foto of illustratie kan een geweldige toon zetten op je webpagina. Het kan dat ene element zijn waardoor iemand besluit om je een kans te geven. De vraag is dan ook of het met groot geschut moet of juist met een subtile hint.
Wat het beste werkt om de content en je identiteit te benadrukken is per pagina verschillend.
Ik kies of ontwerp niet zomaar een leuk plaatje, maar zorg voor een goede aansluiting op de inhoud.

Ik gebruik unieke afbeeldingen die passen bij het design.

Afbeeldingen communiceren naast een doel ook de persoonlijkheid van een onderneming.
Door standaard (stock) foto's te gebruiken wordt er meestal voor de makkelijkste optie gekozen. "Een leuk plaatje bij het tekstje" is het idee. Dat is een gemiste kans om identiteit en inhoud met elkaar te verbinden.
Met mijn unieke afbeeldingen en design mis je die kans niet.

Foto's, tekeningen en illustraties hebben een specifiek doel: ze proberen een verhaal te ondersteunen, een idee te vertolken of de sfeer van teksten te verdiepen

Op die manier heeft een afbeelding namelijk ook een specifiek relatie met "de rest" van de pagina:

  1. Is de afbeelding bedoeld als ondersteuning van een verhaal (bijvoorbeeld een foto van een hoofdrolspeler?)
  2. Is het bedoeld als een uitleg (bijvoorbeeld een schematische voorstelling van een technisch principe)?
  3. Is deze dingetje bedoeld als een sfeerverdieper (zoals een impressie van een gezellige avond uit)

Afbeeldingen vallen op, het is het eerste waar veel mensen instinctief naar kijken en vormt bij veel mensen bijna direct een eerste oordeel over een tekst. Dat is dus nog voordat een tekst gelezen is. In de praktijk blijkt ook dat bedrijven die een unieke uitstraling hebben en zich op een persoonlijke manier weten te onderscheiden vaker benaderd worden dan bedrijven die een algemene uitstraling hebben. Afbeeldingen spelen hierin een cruciale rol.

De boodschap moet "rond" zijn. De teksten worden soms zelfs pas gelezen als de afbeeldingen daartoe eerst uitnodigen.

Een plaatje verteld niet meer dan duizend woorden hoor. Wanneer zijn er duizenden woorden door je hoofd gegaan bij het zien van een foto, illustratie of logo? Never dus. - Merijn B Rutgers

Maar afbeeldingen optimaal inzetten is een heel mooie en goede manier om iets meer te vertellen over wie je bent en wat je kunt betekenen voor iemand. Klanten willen in de eindeloze brij aan online hits iets zien dat verteld wie je bent.

Dat kan zeer vaak met een beetje humor, iets dat stelt dat je een persoonlijkheid bent in plaats van een kvknummer.

Geluid

We hebben er allemaal wel eens last van: Die enorme behoefte om mij in te huren om een audioboekje te maken, een voiceover te laten doen of een ander door mij gemaakt geluid in te zetten op je project.

Gelukkig is daar is helemaal niets mis mee en ik zou het gewoon doen.